Mikrokontrolery
Zestaw dydaktyczny do programowania mikrokontrolerów
AT89S8252
|
Układ elektroniczny
Układ elektroniczny można przedstawić w
postaci układu sterującego oraz połączonych ze sobą bloków spełniających określone funkcje oraz.
W urządzeniu zastosowano typowe oraz nowe niekonwencjonalne rozwiązania. Całość tworzą następujące podukłady: |
- zasilacz z elektronicznie włączanym stabilizatorem napięcia U=+5V,
- generator taktujący z dwoma przełączanymi częstotliwościami,
- monitor linii sygnałowej przełączany między portami P0-P3,
- programator układów AT89S8252 i AT89Cxx51,
- zespół przełączników,
- wyświetlacz LCD 4x16,
- układ automatycznego/programowego włączania podświetlenia LCD,
- dwa wyświetlacze 7-segmentowe sterowane multipleksowo,
- wyjścia portów P0-P3 i dodatkowego zasilania,
- magistrala I2C,
- transoptor dla sygnałów wejściowych U>5V,
- zestaw styków sterujących oddzielonych galwanicznie od układu,
- regulator prędkości obrotowej wentylatora,
- czujnik IRED,
- zegar czasu rzeczywistego i pamięć zewnętrzna EEPROM,
- wzmacniacz z sygnalizatorem dźwiękowym.
|
Układ sterujący wykonano przy pomocy
mikrokontrolera AT89C2051. Zadaniem układu sterującego jest:
- sterowanie monitorem linii (osiem dwukolorowych diod LED),
- wyświetlanie odpowiedniej informacji o monitorowanym porcie,
- multipleksowe sterowanie wyświetlaczem LED,
- włączanie/wyłączanie podświetlenia wyświetlacza LCD. |
W zasilaczu urządzenia zastosowano układ
stabilizatora napięcia LM2941. Układ pracuje poprawnie przy spadku
napięcia U3-1=0,9V. W symulatorze sprzętowym zastosowano
osiem przełączników monostabilnych.
Do włączania/wyłączania napięcia
zasilającego użyto takiego samego przełącznika. Spowodowało to niewielką
rozbudowę układu elektronicznego o przerzutnik typu T, wykonany przy
użyciu układu CMOS 4013. Schemat układu przedstawiono na rysunku 1.
|
|
Rys. 1. Schemat zasilacza. |
Drugi przerzutnik zastosowano w układzie
zapobiegającym zjawisku odbijania styków. Generator taktujący, którego
schemat przedstawiono na rysunku 2, zaprojektowano w oparciu
o linearyzowane bramki NOT (74LS04). |
|
Rys. 2. Schemat generatora taktującego. |
Cztery bramki są wzmacniaczami cyfrowymi i
separatorami sygnału taktującego. W układzie istnieje możliwość wybrania
jednej z częstotliwości taktujących: f1=12MHz, f2=11,0592MHz.
Użycie częstotliwości f1 umożliwia proste zastosowanie
liczników i timerów w celu odmierzania czasu. Zastosowanie
częstotliwości f2 ułatwia programowanie i prawidłowe
wykonywanie komendy SOUND. Monitor linii sygnałowej zaprojektowano w taki sposób, aby dwukolorowa dioda LED świeciła kolorem czerwonym w stanie wysokim UH, a w stanie niskim UL kolorem
zielonym. Schemat monitora linii przedstawiono na rysunku 3.
|
|
Rys. 3. Schemat monitora linii. |
W celu zwiększenia użyteczności urządzenia
zastosowano dwa programatory. Pierwszy służy do programowania
mikrokontrolera AT89S8252 przez port SPI. Drugi jest programatorem
układów AT89Cxx51. W mikrokontrolerach AT89C2051 i AT89C4051 do
programowania układu stosowane jest dodatnie napięcie o wartości U=12V.
W celu uzyskania odpowiedniego napięcia, zastosowano układu MAX662A
firmy Maxim, który jest zasilaczem napięcia programującego pamięci Flash
i przetwornicą napięcia charge-pump, DC-DC, 5V/12V. Schemat fragmentu
programatora z przetwornicą pokazano na rysunku 4. |
|
Rys. 4. Schemat przetwornicy napięcia. |
Wyświetlacz LCD, to typowy układ podświetlanego
wyświetlacza z dwoma wierszami i szesnastoma kolumnami. W układzie,
którego schemat przedstawiono na rysunku 5, zastosowano regulacje
kontrastu oraz automatyczny, ręczny i programowy wyłącznik podświetlenia
wyświetlacza. |
|
Rys. 5. Schemat połączenia wyświetlacza LCD. |
Dwa wyświetlacze siedmiosegmentowe nie wymagają
stosowania metody multipleksowania. Jednak zastosowano ją w celu
wyjaśnienia zasady działania układu i sposobu programowania
mikrokontrolera. Mikrokontroler znajdujący się w urządzeniu, steruje
dwoma wyświetlaczami LED licznika oraz wyświetlaczami LED służącymi do
sygnalizacji wybranego portu.
Na rysunku 6 przedstawiono schemat układu
mikrokontrolera i wyświetlaczy. W programie sterującym zawarto procedury
umożliwiające przekształcenie przełącznika monostabilnego w przełącznik bistabilny. Umożliwiło to odpowiednie sterowanie układem przerwań
sprzętowych, ręcznym podświetlaniem wyświetlacza LCD, wybraniem portu do
monitorowania za pomocą dwukolorowych diod LED. |
|
Rys. 6. Schemat układu sterowania i wyświetlaczy
LED. |
Zastosowanie transoptora umożliwia sterowanie
mikrokontrolera z zewnętrznych układów, zasilanych wyższym napięciem od
napięcia zasilającego zestaw. W układzie , którego schemat pokazano na
rysunku 7, zastosowano poczwórny transoptor PC847. |
|
Rys. 7. Schemat układu transoptora. |
W celu umożliwienia sterowani
zewnętrznych urządzeń z oddzieleniem galwanicznym, zastosowano
przekaźnik. Schemat układu przedstawiono na rysunku 8. Styki przekaźnika
można połączyć do napięcia sieci U=230V i obciążyć je prądem o natężeniu Imax=0,2A. Rozszerza to znacząco zakres zastosowań układu.
Możliwym jest sterowanie odbiornikami o charakterze rezystancyjnym lub
indukcyjnymi i mocy nie przekraczającej P≤400VA. |
|
Rys. 8. Schemat wzmacniacza z przekaźnikiem. |
W przypadku zastosowania zasilania o napięciu z
zakresu U=(15-24)V w układzie stabilizatora zostanie wydzielona moc
przekraczająca wartość dopuszczalną. Niezbędne jest odprowadzenie
wydzielanego ciepła na zewnątrz obudowy. W tym celu zastosowano
wentylator z układem automatycznej regulacji prędkości obrotowej,
którego schemat pokazano na rysunku 9.
|
|
Rys. 9. Schemat regulatora prędkości obrotowej
wentylatora. |
W zestawie dydaktycznym zastosowano zegar czasu
rzeczywistego. Jest to układ PCF8773. Programowanie układu i odczyt
danych w postaci czasu i daty odbywa się za pomocą szyny I2C.
W celu podtrzymania działania zegara podczas odłączania napięcia
zasilającego, zastosowano ogniwo litowe CD3032. Schemat układu
przedstawiono na rysunku 10. Dodatkowo do szyny I2C dołączono
pamięć EEPROM typu AT24C04 umożliwiającą zapisanie 512 bajtów danych. |
|
Rys. 10. Schemat zegara i pamięci EEPROM |
Mikrokontroler AT89S8252 posiada 1kB pamięci
EEPROM przeznaczonej na zapisywanie danych. Jednak układy z serii
AT89Cxx51 nie posiadają tej pamięci, stąd konieczność stosowania pamięci
zewnętrznej. Sygnalizator dźwiękowy umożliwia tworzenie prostych
sekwencji dźwiękowych. Schemat wzmacniacza z przetwornikiem
piezoelektrycznym, pokazano na rysunku 11. |
|
Rys. 11. Schemat sygnalizatora dźwiękowego. |
Konstrukcja
Przedstawione schematy podukładów zebrano na
trzech schematach przeznaczonych do wykonania list elementów i ich
połączeń. Listy połączeń umożliwiły zaprojektowanie trzech osobnych
obwodów drukowanych PCB. Konstrukcja składająca się z trzech płytek
drukowanych została umieszczona w obudowie Z-33A o wymiarach 210x145.
Urządzenie zawiera trzy płytki drukowane – dolną, górną oraz
płytkę z podstawkami. Po zaprojektowaniu obwodów drukowanych
wygenerowano za pomocą programu Protel 99 SE (wersja 30-dniowa) wizualizację 3D płytek.
Pokazują one trójwymiarowy widok zamontowanych elementów i układ
rozmieszczenia ścieżek obwodu drukowanego.
|
|
|
Rys. 12.
Wizualizacja 3D płytek drukowanych zestawu dydaktycznego. |
Wizualizacja 3D umożliwiła wykonanie
wstępnej weryfikacji konstrukcji. W końcowej konstrukcji zmieniono
położenie wyświetlacza LCD oraz rozmieszczenie przycisków sterujących.
Zostały one odsunięte od pozostałych, tworząc oddzielną grupę. Płytki z częściami
elektronicznymi, odpowiadające wizualizacji przedstawionej na
rysunku 12 pokazano na rysunku 13. |
|
|
Rys. 13.
Widok płytek obwodów drukowanych zestawu dydaktycznego. |
Na
rysunkach nie przedstawiono zewnętrznego zasilacza prądu
stałego. Odpowiednia konstrukcja stabilizatora znajdującego się
wewnątrz zestawu, umożliwia dołączenie zasilacza napięcia
stałego lub przemiennego o wartości napięcia
U=(7,5-24)V i wydajności prądowej Imin=0,8 A.
Rysunek 14
przedstawia wizualizację oraz płytkę programatora z podstawkami pod
mikrokontrolery. Zastosowanie podstawek typu ZIF umożliwia
programowanie i testowanie wielu mikrokontrolerów. Dwie
podstawki ZIF20 zastosowano w celu oddzielenia układu
programatora od układu symulatora. Na rysunkach 15 i 16
przedstawiono widoki boczne zestawu dydaktycznego, a rysunek 17
pokazuje front urządzenia. |
|
|
Rys. 14. Wizualizacja 3D i widok płytki z podstawkami ZIF programatora. |
|
|
Rys. 15. Widok boczny urządzenia. |
|
|
Rys. 16. Widok boczny urządzenia. |
|
|
Rys. 17. Widok frontu urządzenia. |
Projekt urządzenia zrealizowano z myślą o
zastosowaniu w celach dydaktycznych. Małe gabaryty zestawu zwiększają
jego mobilność i umożliwiają zastosowanie w każdej pracowni
komputerowej. Podłączając zestaw na stanowisku komputerowym można
przeprowadzać zajęcia z programowania mikrokontrolerów. Prosta
i ergonomiczna konstrukcja pozwala nawet początkującym na korzystanie z szerokich
możliwości urządzenia. Prezentowany zestaw dydaktyczny może być
używany zarówno przez początkujących jak i zawansowanych amatorów
programowania mikrokontrolerów. Intuicyjna obsługa oraz możliwość
natychmiastowego sprawdzenia napisanych programów dają efekty w postaci
szybkiej, a zarazem ciekawej nauki programowania. Możliwość dołączenia
urządzeń zewnętrznych, rozszerza zakres tematyki ćwiczeń oraz umożliwia realizację procesu dydaktycznego
w bardziej atrakcyjny sposób. |