Jest rok 1980. Na scenę świata elektronicznego wkracza
Sir Clive Sinclair
ze swoim mikrokomputerem
Sinclair ZX81. Procesor 8080, 5KB pamięci
RAM, możliwość podłączenia do telewizora oraz interpreter języka
BASIC rozpoczynają prawdziwą rewolucję w świecie elektroniki.
Za oceanem Steve Wozniak (Stephan Gary Wozniak) wraz ze Steve’em
Jobsem i Ronaldem Wayne’em już od 1976 roku podbijają Amerykę swoim
podobno złożonym w garażu mikrokomputerem Apple I. Rozpoczynała się
nowa era.
Pojawienie się w 1982 roku ZX Spectrum 16K(B) i prawie jednocześnie
ZX Spectrum 48K(B) rozpaliło umysły. Magnetofony kasetowe były już w
prawie każdym domu i stawały się dzisiejszymi dyskami twardymi.
Podłączenie do telewizora na wejście antenowe, później przedziwne
dźwięki wydobywające się z głośnika magnetofonu, dziwne paski na
ekranie telewizora i po paru minutach… jest. Pojawia się program.
Bardzo nieśmiało rozpoczynało się wchodzenie w nowy świat. Świat
gier komputerowych i świat programowania. ZX Spectrum „urosło” do ZX Spectrum 128,
później do ZX Spectrum +2 z wbudowanym magnetofonem, aby na koniec
zaowocować ZX Spectrum +3 z wbudowaną stacją dyskietek 3 calowych.
To firma Amstrad i jej model
CPC464 z wbudowanym magnetofonem
kasetowym i monochromatycznym (świecił na zielono), a później
kolorowym monitorem wyznaczyła nowy kierunek. Zaczęto napędy
(nośniki danych) wbudowywać do komputera, którego obudowa zawierała
oczywiście klawiaturę. Amstrad CPC664 jako pierwszy zastosował
wbudowaną stację dyskietek 3 calowych i prawdopodobnie zakończył
swoją działalność modelem Amstrad/Schneider CPC-6128. Konkurencja
nie spała, w 1983 roku firma Atari przedstawiła swój największy HIT
rynkowy - ATARI 800XL. Firma panowała na rynku konsoli do gier i jej
lata świetności przypadały na 1979-1983 rok. Krach na rynku gier
spowodował restrukturyzację przedsiębiorstwa i utworzenie Atari Computers. Jack Tramiel (Jacek Trzmiel) podjął próbę kupienia firmy
Amiga, lecz oferta Commodore była wyższa. Dwa lata później pojawiło
się ATARI 65XE. Był to w zmienionej obudowie komputer 800XL
z pozbawioną błędów wersją interpretera BASIC. Atari 130XE już nie
cieszył się taką popularnością jak starsza wersja. Praktycznie 130XE
miał dwa razy większą pamięć RAM (128 KB), której większość
programów nie wypełniała. Atari prawdopodobnie najdłużej „walczyło”
na rynku komputerów domowych, nieprzerwanie konkurując z komputerami
Amiga ST oraz STE. W 1987 roku firma zdecydowała się na
wyprodukowanie i wprowadzenie do sprzedaży klonów komputera
personalnego IBM, począwszy od ATARI PC-1 do ATARI PC-5. Ten ostatni
był prawdziwą „gwiazdą” z 640 KB pamięci RAM, procesorem Intel
80386, kartą graficzną VGA i dyskiem twardym. Na początku 90’ lat
jeszcze raz próbowano reorganizować firmę, jednak w 1996 roku
zakończono produkcję i firma ATARI przestała istnieć.
Commodore 64
stał się prawdziwym przełomem w świecie gier. Commodore z dedykowaną
zewnętrzną stacją dyskietek i kolorowym monitorem, miał podbić
rynek. Programów użytkowych było niewiele. Dopiero Commodore 16
(procesor Motorola 6502 i 16 MB RAM) i jego młodszy brat
Commodore
+4 (64 MB RAM) miały zmienić sytuację. Kupienie Commodore 16 za
prawie trzy pensje zmieniło mój świat. Nieprzespane noce na nauce
programowania i szybko dotarłem do kresu pamięci RAM. Rozbudowa do
64 KB trwała ponad miesiąc. Kupno ośmiu układów scalonych z pamięcią
64 Kb, rozpracowanie układu ścieżek płyty głównej i znalezienie
miejsc wlutowania płytki z ośmioma układami scalonymi. Zrobienie
płytki z pamięciami też stanowiło nie lada wyzwanie. Laminat
dwustronny był nieosiągalny. Trzeba był skleić dwie płytki.
Zaprojektować obwód drukowany, wytrawić, wywiercić otwory,
przylutować układy i 20 przewodów łączących płytkę z płytą główną
jak dzisiaj ją nazywamy. Ten „moduł pamięci” miał wymiary 150
gramowej tabliczki czekolady i mieścił się w obudowie Commodore 16.
Nigdy nie zapomnę uczucia strachu przed włączeniem zasilania (mogłem
utracić bardzo dobrze działający komputer) oraz mieszaniny dumy
i euforii, gdy na ekranie pojawił się komunikat: Memory 65 536 Bytes
a później słynne READY_ To naprawdę było coś.
Kiedy to było?...
[cd.]